Monday 25 July 2011

Hari-hari Terakhir Di Bumi Sakura (18PL)

Aku merenung jauh di jendela. Tinggal lagi enam hari sahaja untuk aku bernafas di bumi sakura ini. Minggu hadapan, pada waktu dan hari yang sama seperti ini, aku sudah berada jauh di tanah airku. Jauh dari tempat yang memberi 1001 kenangan selama hampir 90 hari aku berada di sini. Aku pulang sendirian. Harapan untuk berbuka puasa bersama-sama suami buat pertama kalinya sebagai pasangan suami isteri hancur berkecai. Angan-angan untuk mengenakan pakaian sedondon di pagi Syawal juga harus di usir jauh. Sebak.

Deru angin segar terus menghanyutkan aku dalam lamunan. Pandangan kulontar jauh melihat keindahan langit biru yang terbentang luas dari jendela rumahku. Angin sepoi yang bertiup, membuatkan dedaun di rimbunan melambai lembut. Burung-burung kelihatan riang berterbangan. Suasana yang sungguh menyamankan. Suasana nyaman ini lah yang bakal kurindui kelak.

"Menung ape baiiiii?", si burung murai menegurku ramah, sambil hinggap di dahan pokok berhampiran.

Aku menoleh ke arahnya, lantas menutup jendela dan berlalu pergi meninggalkan si murai dengan soalannya.

"Huh..dasar murai..kepoh!", gertak hatiku sambil menghempaskan badanku ke tilam.

Kepalaku di alas dengan kedua-dua belah tapak tanganku. Aku merenung tajam ke arah syiling. Sejenak aku ingin meneruskan lamunan, kelihatan dua ekor cicak jantan sedang asyik bersenggama dengan posisi 'doggy'. Ya, mereka merupakan pasangan gay. Waima manusia yang mempunyai akal juga masih ada yang bernafsu songsang, inikan pula cicak yang tidak berakal.

"Lu muke kelat semacam..ape cerite derr?", sapa si cicak jantan yang berwarna sedikit kehitaman. Lantas mereka berhenti bermain-main seraya menyedari aktiviti songsangnya diperhatikan ku.

"Gua dah nak balik malaysia", jawabku ringkas sambil memejam mata menahan sebak.

"Lu punya COE belum siap ke?", si cicak tersebut bertanya penuh minat

"Belum derrr..sebab tu la gua kene balik", jawabku dalam nada acuh dan tidak acuh.

"Lu mesti sedih nak tinggalkan lu punye laki kan..dun wori babeyh..ape-ape hal jadi kat Jawe, itu minit jugak gua PM lu dekat fesbuk", si cicak hitam bersuara penuh semangat cuba memujuk kegusaranku.

Aku cuma tersenyum sinis sambil memusingkan badanku ke arah kipas angin yang terletak berhampiran meja komputer. Si cicak hitam tersebut berlalu pergi sambil memimpin tangan pasangannya yang berwarna sedikit cerah. Raut wajah kipas angin buatan jepun, yang setia berkhidmat menyejukkan komputer riba selama 24 jam tanpa tanpa tersebut turut kelihatan sebak.

"Lu nape derr..muke sebak je..awek lari ke?", tanyaku sambil cuba berseloroh. Aku tahu kipas anginku sudah lama hidup membujang.

"Lu takde nanti..sape nak mandikan gua?", jawak sang kipas dengan nada sebak.

Aku mula mengimbau saat pertama aku bertentang mata dengan sang kipas, iaitu ketika hari pertamaku menjejakkan kaki ke rumah ini. Debu-debu tebal penuh menyaluti tubuh putih sang kipas.

"Kalau itu macam..ini hari jugak gua kasi tau Jawe suruh mandikan lu seminggu sekali, ok?", jawabku penuh semangat memberi harapan palsu.

"Ok!", jawab sang kipas ringkas sambil mengenyitkan matanya ke arah ku.







Tengok! Kipas pun sedih kalau aku takde. Tu baru kipas. Belum lagi tibi, peti ais, microwave, heater bagai. Sape nak lap diorang nanti? Silap hari bulan, bath tub pun nangis! Takut kene tembak selalu bila aku takde nanti. Tettttttttttttttttttttt. Mwahahahahaha!


4 comments:

Nor Hanis said...

rolf! dialog seorang yakuza kesunyian dgn subordinatenya. ekekeke~ nice one. ko boleh stat tulis novel la time lapang. mana tau ade rezeki ade org nk telenovelakn mcm nora elena ke. lol~

safwa_khairul said...

Dalam imaginasi aku sume bende boleh ckp ok. Haha. Aku tak boleh karang novel, sebab serius aku sekejap je. Merapu tu yang lebih. Hekhek!

Ko bile nak update blog ni?

Anonymous said...

bes ler sapek...tang cicak tu yg best skali...ad bakat ko bt novel ni...ak kompem belinyer...

safwa_khairul said...

@Anonymous
haha..part camtu laju je ko suke eh..btw,sape ni? nnt senang aku nak bg novel free..mwahaha