Wednesday 13 July 2011

Resipi Bendi Goreng Cendawan Berlada

Wahwahhhh..kalini nak update resipi plak. Yela, abam J arini outstation ke Nagano, jadinye balik lambat sikit.

"Yeke yu ni pegi outstation?" Hahaha..tak baik tau selalu sangat nak pikir bukan-bukan cenggitu! Die pegi keje cari duit tu, untuk aku jugak. Hehe

Abam J takde, mulut ni pulak rase nak bercakap je, tapi takde orang laen kat dalam umah ni, jadi, cakap ngan blog je la. Harini nak share satu menu favourite kitorang laki bini. Menu ni asalnye aku tengok kat my resipi tapi lepas tu aku alter ikut selera aku la kan. Ok, kite tengok gambar dulu...


Ni la die bendi goreng cendawan berlada. Memang ngam sangat kalau makan ngan asam pedas. Mmmm..dapnye!! Ok, jom tengok resipinye...

Bahan-bahan (futari/2 orang) :
10 batang bendi
cendawan
4 ulas bawang kecil merah*
1 ulas bawang putih*
4-5 biji cili (ikut tahap kepedasan masing-masing)*
1 biji telur
garam
serbuk perasa Knorr Pasti Sedap

Cara-cara:
1. Tumbuk bahan bertanda (*). Jangan lumat sangat. Kalau malas macam aku boleh blend je. Blend kering la, jangan tambah air.
2. Panaskan minyak. Tumis bahan-bahan yang dikisar tadi sampai naik bau.
3. Masukkan cendawan. Cendawan kene masuk dulu sebab nak kasi betul-betul masak. Cendawan ni kalau tak masak betul-betul, nanti boleh saket perut lak makan.
4. Pastu masukkan bendi. Masukkan garam dan serbuk perasa Knorr Pasti Sedap. Agak-agak je la banyak mane kan.
5. Last skali baru masukkan telur. Kacau bagi rata. Siap!


Haaa..simple je kan. So, lepas ni boleh la try. Hehe. Kalau masak cenggini mesti licin. Siap ratah-ratah lagi. Ekceli, bendi memang favourite aku. Abam J lak suke makan cendawan. Cendawan pun favourite aku gak. Kalau tiap-tiap minggu pegi kasumi, cendawan tu memang wajib la beli. Kasumi tu name supermarket ye. Kalau siape-siape yang follow blog aku mesti dah tau kasumi tu ape kan. Entry sebelum ni aku dah penah sebut. Lepas ni aku dah tak nak ulang dah. Lepas ni kalau aku gune perkataan jepun, untuk first time gune je aku nak bagitau maksud die. Untuk next time aku gune perkataan tu, aku taknak tulis dah maksud die. Boleh gitu? Baru best kan, sambil bace blog, sambil belajar bahasa jepun. Hahaaa!

Biasenye, seminggu sekali kitorang akan pegi kasumi untuk beli barang dapur. Dekat je. Naik beskal pun boleh. Dulu mase awal-awal aku sampai jepun, selalu la tersasul sebut sakumi. Hahaa. Sangat tak familiar dengan perkataan jepun time tu.


Ni sayur-sayur yang kitorang beli untuk stok minggu ni. Ade cendawan, bendi, tauge, sawi jepun, sawi biase, tauhu jepun ngan ceri. Cendawan ngan tauhu tu memang wajib la beli tiap-tiap minggu. Yang satu peket tu cendawan putih. Banyak kan kitorang beli cendawan? Favourite kannnnn! Orang jepun cakap kalau makan cendawan boleh kurus. Atau pun kalau nak diet, makan la cendawan. Hehe.


Yang ni Japanese Cherry. Buah untuk minggu ni. Aku suke makan buah. Buah pun wajib beli tiap-tiap minggu. Tapi takde la tiap-tiap minggu beli buah yang same. Tukar-tukar lah ikut nafsu nak makan buah ape. Ceri ni rase die masam manis. Ala, yang selalu orang buat kuih raye tu kan. Ni lah ceri nye. Kat malaysia pun ade kan ceri ni, tapi boleh tahan mahal la jual kat sane.

Urm, ok la, cukup la setakat tu. Nak update resipi je kan tapi kemaen jauh dah terpesong. Haha.

Oyasuminasai. Matta ashita.
(Good night. See you tomorrow)

No comments: