Friday 22 July 2011

Review: Good Life~Arigatou, Papa. Sayonara~


Touching! Itu je satu perkataan yang aku boleh cakap untuk keseluruhan drama ni. Drama ni adaptasi daripada novel 'Kashikogi'. Novel 'Kashikogi' ye, bukan novel 'Kasih Yang Suci'. Kalau adaptasi novel 'Kasih Yang Suci', dramanya Nora Elena. Ingat tu! Jangan konfius pulak. Hehehh.

Drama Good Life~Arigatou, Papa. Sayonara~ ni baru je ditayangkan dekat Jepun waktu spring haritu, dibintangi oleh Sorimachi Takashi, Eikura Nana, Igawa Haruka dan Ihara Tsuyoshi. Ok, aku ceritakan sinopsis drama ni secara ringkas. Drama ni ada 11 episod, mengisahkan tentang seorang lelaki yang ditinggalkan isterinya akibat sikap beliau yang lebih mengutamakan kerja berbanding keluarga. Beliau kemudiannya membesarkan anak lelakinya yang berusia 6 tahun sendirian. Lebih malang lagi bila anak lelakinya didapati mengidap leukimia. Dan segala-galanya bermula disini.

Mesti korang rasa jalan cerita ni tipikal kan? Mesti korang agak budak tu last-last mati sebab tu la tajuk dia 'Arigatou, Papa. Sayonara' kan? Tak pun mesti korang agak bapak dia yang derma sum-sum tulang kat dia kan? Ouhhh..itu drama melayu punya level. Drama jepun takkan buat jalan cerita semudah tu. Nak tau jalan cerita dia, kene la tengok sampai habis. Hakhak! Serius drama ni touching gila! Two thumbs up untuk pelakon kanak-kanak yang bawak watak Waku-chan tu. Kalau dia gembira, dia akan bawak kita senyum sekali ngan dia. Kalau dia sedih pulak, dia akan bawak kita menangis sekali ngan dia. Dengan lakonan mantap, di adun dengan skrip yang menyentuh perasaan, di tambah pulak dengan lagu latar yang best, cukup syarat untuk buat kita mengalirkan air mata tanpa perlu dipaksa-paksa! Huh~

Budak-budak kalau menipu, mak ayah tau kan yang diorang tu menipu. Tapi kalau mak ayah yang menipu..........budak-budak percaya je kan? Kebenaran tetap harus diselesaikan dengan kebenaran. Kebenaran tak boleh diselesaikan dengan penipuan. Itulah yang ada kat dalam drama ni.

Ok, kalau siapa-siapa yang nak tengok drama ni online, aku sediakan link kat bawah ni.


Selamat menonton!

p/s: Bagi aku, part paling sedih bila bapak dia nak cakap secara personal dengan Waku-chan dekat tepi padang rumput. Sedih gila time tu. Dua helai tisu aku guna untuk part tu je. Ciss betul la! Part paling comel lak bila Waku-chan ni asek menipu je. Waku-chan kawaii desu ne. Hihi!

No comments: