Friday 18 May 2012

Karipap Selekeh

This is my first attempt at making karipap LOL sumpah selekeh gila dari segi paras rupa! :p

Tiba-tiba rasa teringin nak makan karipap, jadi harus bergigihan buat sendiri walaupun sepanjang hidup tak pernah pun tolong mama buat karipap. Ku tau makan je. Sekarang bila dah duduk dekat negara orang, terpaksalah independent buat sendiri. BELAJAR SAFWA BELAJAR! Jangan tau nak makan je. *motivate diri sendiri sebelum masuk dapur*

Bahan-bahan untuk inti. Dada ayam, bawang dan kentang yang dipotong dadu.

Doh untuk kulit karipap. Dapat lah 10 biji karipap dengan doh sebanyak ini.

Bila dah siap buat doh, aku masak inti atas dapur cepat cepat. Lepas tu, tibalah masa untuk membentuk karipap.

LOL tak pandai kelim! Aku main kelepek kelepek je sesuka hati asalkan melekat tertutup.

Inilah rupanya bila dah digoreng. LOL sumpah buruk gila! Ada budak laki comment gambar ni dekat facebook cakap macam bom tangan je. Mwahaha. Huh..AKU PASRAH! :p

Esoknya aku sambung buat lagi. Untuk breakfast abam J sebelum masuk kerja. Siap google tutorial lagi cara cara nak kelim karipap. Semangat nih! Dan hasilnya...

Masih tetap selekeh! Ya ampunnnn kelim macam orang tak cukup jari je :p
Tapi kalini goreng pakai api slow je, mamaku pesan. Nampak smooth la sikit kulit dia kan. *cepat angguk kepala sekarang tanda setuju!*
:p

Yang selebihnya aku buat karipap frozen. Boleh buat minum petang di hujung minggu ni. Ngeh ngeh ngeh.

Walaupun rupa tak semenggah tapi rasa dia not bad la. Sedap je kata abam J. Hahaha ye ke yu ni? Ke takut ai amarah tiga hari tiga malam?? :p Tapi kulit dia memang sangat crunchy yummy yummy~

Alhamdulillah, lepas satu keinginan tekak. Lepas ni ada lagi beberapa senarai makanan menanti, yang aku tak pernah buat tapi teringin nak makan *fengsan la abam J kena makan makanan percubaan aku nanti* mwahahaha :p

Ok, jumpa lagi. Daaaaa~


P/s: Esok nak pergi check up untuk week 20. Hopefully semua ok. Sekejap je dah 5 bulan. Yayyy :)

No comments: