Monday 22 August 2011

Aishiteru

Semalam, waktu kereta terperangkap dalam jammed, aku termenung jauh pandang luar tingkap. Aku rasa jasad aku je ada kat Malaysia. Tapi hati dan fikiran aku dah sampai Jepun. Best la hati dan fikiran, dapat masuk Jepun tanpa perlu COE visa bagai. Tapi jasad aku tak boleh macam tu, kena tunggu COE siap dulu baru boleh masuk Jepun. Aku tunggu dan terus menunggu dari sehari ke sehari. Tetibe, DJ radio tu pasang ini lagu...

"Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saatku harus bersabar dan terus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu


Sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Lalalalalalalalaala (taknak nyanyi lirik part ni)
Saat kau jauh di sana


Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku


Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru..."


Aku syak DJ tu saje nak perli aku. Macam dia tau je aku tengah rindukan seseorang kat Jepun. Aku syak mesti sebab dia nampak aku termenung je dalam kereta. Aku syak lagi mesti DJ tu tertawa gembira bila tengok aku sentap dengar lagu tu. Ibarat macam Lin Dan sentap bila dapat bola smash daripada Chong Wei haritu. Tettt~

Bila dah ada lagu backgraound tu, rasa macam dah lengkap sangat pakej untuk berkhayal tu. Tetibe teringat perbualan telefon aku dengan abam J malam sebelum tu. Waktu tu emosi aku tak stabil. Kalau emosi tak stabil tu, mula lah nak rasa down tak memasal, pastu mula lah nak touching-touching memalam buta. Mula lah rasa nak ada suami kat sebelah pujuk-pujuk ke, peluk ke. Ngengade sangat kan? Haha. Cepat-cepat aku hantar SMS kat abam J, siap dengan emoticon muka tengah nangis lagi. Nak bagi nampak effect sedih sikit. Kih Kih.

Sesaat kemudian, terus abam J call aku. Wahhh..macam doremon pantas suami nihh! Waktu tu pukul 1.10 pagi waktu Malaysia, 2.10 pagi waktu Jepun. Itu jam, abam J tengah sahur. Bila dengar suara suami memalam camtu, mula lah nak nangis kan. Dah la aku lepas kawen ni pesen nangisnya lain sikit. Kalau dulu nangis sikit-sikit je, keluar air mata lap, keluar air mata lap. Nangis sorang-sorang je. Takde orang pujuk pun takde hal. Tapi sekarang takde dah nak nangis sopan-sopan gitu. Kalau sedih tu, memang nangis ikut perasaan betul. Pesen nangis meraung macam budak-budak tu. Siap pakej dengan sedu-sedan lagi. Cuma tak hentak-hentak kaki je. Memang nak kena suami pujuk, suami peluk dulu la baru senyap meraung tu. Haa..rumit sangat kan? Sudah lah jauh yang amat. Gelabah je abam J pujuk bini nangis-nangis dalam telefon memalam buta tu. Keh keh keh.

Itu cerita dia bila emosi tak stabil waktu berjauhan. Tapi kalau depan mata lain pulak cerita dia. Kalau depan mata, setiap kali emosi tak stabil je, kesalahan abam J yang sekecil-kecil kuman pun aku nak amarah. Abam J silap susun ayat sikit je cakap ngan aku, kemaen lagi la tarik muncung tu! Haha. Pendek kata, kalau time emosi aku tak stabil tu, abam J kena sentiasa berpada-pada lah. Daripada struktur ayat sampai lah kepada perbuatan, kena sentiasa berjaga-jaga. Kalau silap sikit, memang mengundang padah. Merasa lah berjam-jam pujuk bini. Hak hak. Macam tu lah kalau depan mata. Dah jauh-jauh ni, mula la kannnn! Ok, insaf jap. Lepas ni ai taknak marah-marah yu dah kalau emosi tak stabil. Ngeeee ;p Muehehehe!

Tapi bukan aku sorang je yang rasa macam tu. Abam J pun sama. Pernah jugak nangis malam-malam sebab rindu kat aku. Ekekeke! Pernah jugak rasa menyesal sebab buat aku amarah, buat aku merajuk. Haaa..yu dah duduk sengsorang tu baru lah tau betapa pentingnya ai kan..? kan? Mwahahaha. Betul la tu. Kadang-kadang manusia jarang nak hargai apa yang ada depan mata. Bila dah takde depan mata, baru lah nak sentap (tuju kat diri sendiri). Haha.



Tengah menggelamun jauh tu, tetibe aku terbayang abam J nyanyi part ni...

"Kimi ga tooku ni itemo
Kono omoi ga tsunagaru kara
Shiniteruyo..shiniteruyo..."

Terus aku tersenyum kecil dan ketawa kih kih kih dalam hati.

No comments: