Friday 25 November 2011

Katakana Lessons

Apa itu katakana? (suara gema gema)

Untuk pengetahuan, tulisan Jepun terbahagi kepada tiga jenis iaitu katakana, hiragana dan kanji.

Katakana is generally used for foreign names, places and words of foreign origin. Dan kebiasaanya juga, menu makanan dan papan iklan di Jepun ditulis menggunakan katakana. Secara asasnya, katakana mempunyai 46 karakter.

Ok, dah nampak kan apa itu katakana?

Alhamdulillah. Berkat usaha, aku dah berjaya mambaca dan menulis katakana. Aku belajar sendiri je without attend any classes, guided by my husband.



Di awal pembelajaran, ada campur tangan abam J. Sebab tu senget benget jadinya. Lepas tu, aku decide untuk tulis sendiri 100%.


Supaya tampak lebih kemas dan teratur =)


Gambar di atas adalah latihan untuk contracted katakana. Contracted katakana merupakan gabungan dua karakter asas katakana untuk membentuk satu sukukata baru.

Setelah menguasai kesemua karakter katakana, maka ujian bertulis pun dijalankan.


Erkkk..aku salah dua. Cuai!

And finally, here is it.


Aku telah berjaya menulis katakana sepenuhnya. Yang kat bawah tu, aku tulis nama aku dan nama abam J. Yang first tu nama aku dalam sebutan Jepun iaitu Safuwa Binti Rosuri, dan yang bawah tu nama abam J, Mohamado Kairuru. Ok, sila jangan gelak kan nama Jepun kami yang tak semenggah ittewww :p

Next lesson, HIRAGANA pulak. Ganbarimasu!

4 comments:

nad said...

safwaaa!

"safuwa binti rosuri" ni mcm stok2 "siti nuohaliza" yg kite blaja mse mndarin dlu2 ngn laoshi 2 la.

ingt tak kiter b'lakon drama yg mcm beriye tulis dialog mndarin sndiri tuh (pas 2 tpkse tmbah babak sbb shot tk m'menuhi mase, haha!)

anyway,
slamat hari asyura, minta maaf zahir & batin selama ini s'hingga la skrg ^__^

safwa_khairul said...

Nadddddd! Kannn? buruk sgt name ayh aku..rosuri jadinye..tp tahan la dr mandarin jadi luoseli terus. Hahahaha

Aku ingat..kite shooting satu hari..mcm ape je! Rinduuu T_T

Selamat hari asyura jugak utk nad. Maaf zahir & batin =)

Luoseli bin halun said...

macamana dah pekembangan tulisan jepun safuwa. ke berhenti setakat tu je.. :)

safwa_khairul said...

@Luoseli bin halun
Dah boleh bace n tulis katakana & hiragana dah abah :)