Thursday 12 July 2012

Tenteki.

Gomen ne tak update blog sejak akhir-akhir ni. Watashi wa sukoshi isogashii deshita. Hontouni gomennasai (cakap sambil tunduk-tunduk). Eh malas nak translate. Takpe kan? ;p

Sepanjang minggu lepas dan minggu ni, aku agak sibuk ulang alik ke hospital selang sehari untuk buat tenteki. Tenteki tu macam drip untuk masukkan ubat. Berdasarkan result check up pada week 26 yang lepas, bacaan hemoglobin aku drop mendadak di bawah paras normal. Patutlah sebelum tu aku selalu je rasa nak pitam kalau berdiri lama. Kalau dekat Malaysia, ibu hamil dibekalkan dengan pil zat besi sepanjang kehamilan. Makin rendah bacaan hemoglobin, makin banyak dos yang kita kena ambil. Tapi kat Jepun ni lain sikit caranya. Kami para ibu hamil tidak digalakkan untuk consume sebarang ubat/drug dalam bentuk pil sepanjang kehamilan. Jadi, kalau ada apa-apa bacaan yang tak mencapai paras normal, maka haruslah kau ulang alik ke hospital untuk proses baik pulih dengan kadar segera. Macam aku, kena buat tenteki sebanyak enam kali untuk naikkan balik bacaan hemoglobin ke paras normal. Tenteki ni kena buat selang sehari.

Jadi, sepanjang minggu lepas dan minggu ni, ulang alik ke hospital je la kerja aku. Abam J yang hantarkan. Kesian dia. Tsk tsk. Terpaksa mintak break dari pukul 4-5 pm (potong gaji plak tu..ciss!) untuk hantar aku ke hospital. Nanti pukul 4 dia keluar, lari-lari masuk rumah tukar baju dengan muka comot ada minyak hitam bagai, tangan pun hitam je sebab kerja dengan machine sekarang, pastu lari-lari masuk kereta pulak sebab nak kejar masa, harus sampai hospital sebelum pukul 5 untuk buat tenteki tu. Buat tenteki biasanya dalam setengah jam je. Lepas tu nanti dia hantar aku balik rumah, dan dia masuk kerja semula untuk siapkan kerja kerja dia. Malam baru balik. Tsk tsk kesian T_T. Gomen ne. Sepanjang minggu lepas dan minggu ni pun dia balik tengah hari walaupun lunch break dia cuma 40 minit. Dia balik sebab risau takut takut aku pengsan sengsorang kat rumah. Doktor cakap, bila hemoglobin rendah, aku ada possibility untuk pengsan. Tu yang dia risau sangat tu. Harus dia buat spot check setiap kali lunch break. Padahal aku sihat walafiat je kat rumah. Mwahaha :p Tapi aku yang penat tengok dia. Waktu lunch nak kena rushing, nanti pukul 4 pun nak kena rushing lagi (-_-")

Inilah rupa tangan kanan dan tangan kiri aku sekarang. Dah lebam lebam sebab asyik kena cucuk.Tsk tsk T_T

Tapi sekarang bila dah buat tenteki ni, aku dah rasa cergas semula! Dah takde rasa nak pitam kalau berdiri lama atau buat kerja kerja rumah. InsyaAllah bacaan hemoglobin dah kembali normal. Yokatta ne! :)

Sejak dah kembali bertenaga ni, boleh lah aku berdiri lama bersilat kat dapur masak meriah meriah. Mwahaha :p

Ni aku masak nasi ayam hari selasa haritu.

Semalam aku masak nasi tomato pulak, makan dengan ayam masak merah madu & acar :p

Harapnya lepas ni dah takde problem apa-apa. Tak lama lagi dah nak puasa. Kalau boleh aku nak puasa penuh. InsyaAllah. Mudah-mudahan Allah permudahkan segalanya.

Jumpa lagi. Daaa~

 

No comments: