Tuesday 20 December 2011

Hiragana Lessons

Jika katakana digunakan untuk menulis foreign words, hiragana pula digunakan untuk menulis perkataan-perkataan Jepun dan juga sebagai 'grammatical' elements. Seperti katakana, hiragana juga mempunyai 46 karakter. 

Katakana lessons sudah pun selesai pada bulan lepas.

Dan pada bulan ini, Alhamdulillah aku sudah pun berjaya menguasai Hiragana. Membaca dan menulis.

Masih mengamalkan proses pembelajaran yang sama.



Latihan menulis setiap hari. Macam budak tadika punya latihan kekdahnya.


Bila dah selesai sesi pembelajaran 46 karakter tu, aku buat latihan menulis setiap hari untuk 46 karakter katakana dan 46 karakter hiragana seperti di atas, supaya kesemua 92 karakter tersebut sebati dalam kepala, dan tak konfius antara karakter katakana dan hiragana.

Bila rasa dah betul betul menguasai kesemua 46 karakter hiragana, ujian bertulis pun diadakan.

Dan juga ujian bertulis untuk hiragana dan katakana. 92 karakter kesemuanya.


Yeahhh..subarashii~
Muehehe


Ini adalah japanese writing aku for both hiragana and katakana.


Sekarang, kalau nak order makanan, abam J mesti suruh aku baca menu sendiri. Kalau tengok TV pun, cepat cepat je dia suruh aku baca tulisan jepun yang ada. Practice katanya. Haha.

Next, belajar kanji pula. Ada 2000 kanji dalam tulisan jepun. Kalau berjaya menguasai kanji ni, macam dapat black belt dalam taekwando la kekdahnya. Kira hebat la.

Ok, sesi pembelajaran ditutup untuk tahun 2011 ni. InsyaAllah akan sambung semula bila dah balik dari Malaysia nanti. New year, new lesson.

Ganbarimasu :)

No comments: